De ultieme SEO-tekst voor 2019, zó doe je dat!

Hoger komen in Google door te ranken op bepaalde zoekwoorden, dat is de missie van een goede SEO-tekstschrijver. In het schrijven van een sterke SEO-tekst gaat echter flink wat tijd zitten. Om een artikel te maken dat gericht is op de bezoeker, maar tegelijkertijd relevant is voor Google, kan best een uitdaging zijn. Maar als je het goed doet, weet je waarom content marketeers zo enorm waardevol zijn: meer klanten! Hoe het werkt? Wij leggen het je uit.

Wat is een SEO-tekst?

Een SEO-tekst is een artikel dat gericht is op ‘Search Engine Optimization’ oftewel: zoekmachine optimalisatie. Er zijn talloze factoren waaraan een SEO-tekst moet voldoen om met dat artikel en jouw website hoger te komen in Google, maar een van die factoren is Keywords. Juist, zoekwoorden.

Je schrijft een tekst omdat er een bepaalde behoefte is aan die content, maar ook omdat jij naar boven wilt komen in Google wanneer potentiële bezoekers zoeken naar een product of dienst die jij levert. Om daarachter te komen moet je eerst zelf uitzoeken wat die vraag precies is, en ook waar nog een gat is aan ontbrekende content.

Meest gemaakte fout in denkwijze: SEO is een éénmalig proces

Als je voor jezelf duidelijk hebt welk onderwerp jij wilt gaan uitpluizen in jouw artikel, ben je er nog niet. Vervolgens moet je namelijk gaan uitzoeken welke zoekwoorden je moet gebruiken. Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Bij Digital Dinosaurs doen we dit door gebruik te maken van tools als bijvoorbeeld Google Keyword Planner of Keywordtool.io. Beide zijn uitstekend om erachter te komen op welke woorden jij je moet gaan richten bij het schrijven van een SEO-tekst.

Zorg dat bij het schrijven van het artikel de door jou uitgekozen zoekwoorden op een natuurlijke wijze door het artikel genoemd worden. Houd hierbij rekening met de lezer, want als je het zoekwoord veel te vaak laat terugkomen, zal de lezer afhaken.

Waaraan moet de ultieme SEO-tekst voldoen in 2019?

De woorden die jij hebt uitgekozen om je op te richten hebben allemaal een bepaald zoekvolume. Let erop dat je altijd een mix gebruikt van brede zoekwoorden en longtail keywords. De tweede zijn samenstellingen van verschillende zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekopdracht en hoe gerichter jouw artikel, hoe groter de kans op conversie. Als je het te algemeen houdt moet je het opnemen tegen de grote jongens, en aangezien waarschijnlijk een sterkere SEO-waarde hebben, zul je het onderspit daarin delven.

Maar zoekwoorden zijn niet het enige waar je je op moet focussen. Voor het schrijven van een goede SEO-tekst moet je aan heel wat meer factoren voldoen. Hieronder de voornaamste punten die belangrijk zijn:

Goede leesbaarheid (makkelijk woordgebruik)
Juiste zoekwoorden op de goede plek
Lengte van het artikel (hoe meer waardevolle informatie, hoe relevanter)
Bijpassende metatitel en -beschrijving
Interne en externe links
Links van andere websites naar jouw artikel
Afbeeldingen met passende ALT-beschrijvingen
CTA aan het eind van het artikel en in het midden

Derde stap market finder Google - Digital Dinosaurs

Als je aan deze punten voldoet heb je in ieder geval een goede basis voor een sterk artikel in SEO. Maar om met kop en schouders er bovenuit te steken moet je met iets nieuws komen. Iets origineels waarmee je jouw lezers echt vast kunt houden. Om daarop te komen is het verstandig met het team een brainstormsessie te houden en alle gekke ideeën op te schrijven voor inspiratie.

Welke woorden moet ik gebruiken voor een betere vindbaarheid?

We hebben het hierboven al even gehad over de verschillende zoekwoorden. Als je beter gevonden wilt worden kun je zelf onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden, maar tenzij je beschikking hebt tot betaalde tools, kun je beter zo’n onderzoek uitbesteden.

Bij Digital Dinosaurs voeren we honderden zoekwoordenonderzoeken uit voor allerlei verschillende bedrijven en daarbij kijken we altijd naar een mix van woorden. Je moet objectief kijken naar de website en je kunnen verplaatsen in een mogelijke bezoeker. Waar zou die op zoeken en op welke termen zou je dan gevonden willen worden.

Een goed zoekwoordenonderzoek laat een lijst van woorden zien met zoekvolumes variërend van in de duizend tot in de tientallen. Zo weet je zeker dat je met name vindbaar bent voor de specifieke zoeker, maar ook voor de algemene term meedoet. Wanneer jouw website meer autoriteit krijgt door linkbuilding kom je hoger in de zoekresultaten!

Wist je dat externe links belangrijker zijn dan de content?

Sterke content zonder backlinks rankt nooit hoog, maar slechte content met sterke backlinks wel. Slechte content zorgt er alleen voor dat je je lezers en (potentiële) klanten kwijtraakt, dus maak geen slechte content. Nooit.

Wat zijn de voordelen van een freelance SEO-tekstschrijver?

Het hebben van goede SEO-tekstschrijvers is enorm belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website, maar ook de zichtbaarheid, klantenbinding én conversie. Je kunt gewoon niet meer zonder. Waar contentmarketing nog meer uit bestaat leggen we je op onze website verder uit. Veel bedrijven hebben een vaste content marketeer in huis, maar niet voor iedereen is dat noodzakelijk of haalbaar. Speciaal voor de bedrijven die tijdelijk versterking van hun team zoeken of iemand nodig hebben die objectief naar de teksten kijkt, heeft Digital Dinosaurs freelancers in dienst. Onze zogenoemde kudde van specialisten werkt vanuit huis en digitaal, maar ze kunnen ook op locatie werken.

Nog niet overtuigd van de kracht van content marketing? Lees dan dit artikel over de 6 feiten die bewijzen dat content marketing de toekomst is. 

Wil je graag meer weten over onze freelance online marketeers en diensten? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!

Volgend bericht
SEO teksten schrijven in 5 stappen
Vorig bericht
6 feiten die bewijzen dat content marketing de toekomst is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu