Wat we kunnen leren van Donald Trump (en wat vooral niet)

Iets leren van de Amerikaanse president Donald Trump? Jazeker! Je zou het niet zeggen met zijn dominante houding, vrouwonvriendelijke uitspraken, tirannie, fraude, leugens en … enfin, je begrijpt het.

Toch is er wel iets wat deze man doet waar we wat van kunnen leren, en dat is zijn ondernemerschap. Dan hebben we het niet over de illegale manier waar steeds meer verhalen van opduiken, maar hij weet heel goed hoe hij een merk groot kunt maken.

Het bewijs daarvan is onder andere zijn eigen naam. Elon Musk heeft dat ook voor elkaar gekregen, maar op een gestructureerde manier met een plan en strategie. Trump daarentegen doet het allemaal op gevoel. Heeft deze man gevoel dan? Blijkbaar. Laten we de feiten over de president eens op een rijtje zetten.

1. Trump voters zijn (de meest) fanatieke fans

Als we het hebben over merkbinding dan heeft Trump toch wel wat goed gedaan. Zijn aanhangers zijn zeker geen eendagsvliegen, maar trouwe stemmers die koste wat kost achter hem blijven staan.

Met een eigen onderneming hoop je natuurlijk dat je klanten zo trouw mogelijk zijn. Dat ze regelmatig terugkomen en dat ze betrokken zijn op jouw social media accounts.

Trump doet dat door heel erg in te spelen op de gevoelens van zijn volgers. Taboes doorbreekt hij door gewoon recht voor zijn raap te zijn, en zijn volgers zijn nog trouwer doordat hun leider hun gevoelens versterkt.

Hoe je de Trump-strategie inzet voor jouw bedrijf

Dat betekent niet dat jij jezelf nu als extreem-rechts moet neerzetten om hetzelfde te bereiken (please don’t), maar wees wel duidelijk in een standpunt. Sta jij ergens voor of geloof je sterk in een bepaalde missie? Kom daar dan voor uit.

Klanten en/of bezoekers die dezelfde mening delen zullen zich versterkt voelen dankzij jou en daardoor eerder een band krijgen met het merk.

En natuurlijk social media marketing. The real Donald weet precies hoe hij zijn Twitterkanaal in moet zetten. Hij creëert regelmatig reuring en krijgt andere presidenten of leiders op zijn dak, maar transparant is hij wel!

De kunst van herhalen

Trump weet precies hoe hij dat aan moet pakken en hij weet als geen ander dat het herhalen zorgt voor herkenbaarheid, en dat herkenbaarheid leidt tot loyaliteit. Ga voor jezelf maar na. Maak dat typische handgebaar, een tuitmondje, gebruik een superlatief, en iedereen weet meteen over wie je hebt hebt.

Ook al is het qua lichaamshouding vaak negatief, hij weet wel altijd in de schijnwerpers te komen en daardoor zijn spreekrecht te krijgen. Hij krijgt zeker een punt voor PR!

2. Groots denken loont

Dit is iets wat we in Nederland nog niet heel veel zien. Komt het misschien doordat ons land zelf niet zo groot is? Trump weet er in ieder geval wel raad mee. “Let’s make America great again” is een uitspraak die bij velen blijft hangen.

Wist je dat Donald Trump zijn campagne niet eens echt heeft voorbereid of uitgedacht? Hij ging gewoon af op intuïtie. Dat bracht hem ook regelmatig negatief in de spotlights, maar hij wist wel op te vallen.

Door groots te dromen kun je grote stappen maken en leer je om verder te denken. Ieder stapje vooruit is er een, maar als je durft te springen kom je erachter hoe hoog je kan.

Wanneer op het nieuws komt dat Trump een nieuw plan wil doorvoeren zijn vaak de eerste geluiden “dat lukt hem toch nooit?!” Toch weet hij vaker dan je doorhebt zijn plannen erdoor te krijgen. Overtuigen. Dat is hoe hij het aanpakt. Als jij als initiatiefnemer er maar in gelooft en dat over weet te brengen, dan krijg je vanzelf anderen met je mee.

3. Niet bang zijn voor kritiek

Dit is misschien nog wel een van de belangrijkste lessen die we van Donald Trump kunnen krijgen. Het maakt Trump namelijk 0,0 uit wat de rest van de wereld van hem denkt. Daarin kun je natuurlijk ook doorslaan, maar lef heb je gewoon nodig als ondernemer.

Iedereen heeft een mening en wat voor keuzes je ook maakt in het leven, iedereen zal er een mening over hebben. Wees je er vantevoren van bewust dat je nooit iedereen blij kunt maken, dat scheelt al een hoop!

Donald Trump windt er geen doekjes om. “I will build a great, great wall on our southern border and I will make Mexico pay for that wall.” Of je het nou met de uitspraak eens bent of niet, iedereen weet wat hij bedoelt.

De kunst van Donald Trump is dat hij zijn boodschap heel kernachtig en duidelijk kan formuleren. Op die manier kan hij iedereen bereiken en is een misvatting praktisch onmogelijk.

Chaos is niet per se slecht

Denk maar aan de campagne van Trump. Hij sprong van de hak op tak, was soms meer bezig met de concurrentie dan zijn eigen campagne, maar hij ging onverminderd door. Laat je niet remmen door negatieve geluiden en blijf te allen tijde geloven in jezelf.

Soms kan uit een crisissituatie iets heel moois komen als je maar een risico durft te nemen. Plan van te voren je strategie, maar wees ook niet bang om kleine uitstapjes te maken om te testen.

Als laatste: Durf te dromen, wees niet bang om te vallen en heb het lef om weer op te staan. Andere ondernemers zijn je voor geweest, en nu is het jouw beurt!

Vorig bericht
6 feiten die bewijzen dat content marketing de toekomst is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu