6 feiten die bewijzen dat content marketing de toekomst is

Woorden kunnen binden, maar als je ze niet goed gebruikt, maken ze meer dan je wil kapot. Maar hoe zet je het dan op de juiste manier in, en hoe kom je erachter wat jouw doelgroep wil horen?

Content marketing is de toekomst voor alle bedrijven. Wist je dat als je het goed inzet, content kan leiden tot wel 95% meer conversie?

Het woord ‘content’ is een breed begrip, maar omslaat onder andere teksten, beeld en geluid. Eigenlijk alles wat je in kunt zetten om met jouw doelgroep of bezoekers te communiceren. Toch is content marketing een van de dingen die door bedrijven enorm onderschat wordt.

In het artikel van vandaag lees je alles over de kansen binnen de content marketing. Let’s do this. RAWR!

SEO content ontwikkeling - Digital Dinosaurs

Voordeel 1: 

GRATIS middel voor leads, conversie én trouwe klanten

Conversie optimalisatie - Digital Dinosaurs

Van content naar conversie

Content kun je voor allerlei doeleinden inzetten, maar de grootste is natuurlijk conversie. Je hoopt dat je door middel van content jouw bezoekers kunt bewegen tot een bepaald doel. Dit hoeft niet per se een aankoop te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook het inschrijven voor een nieuwsbrief betekenen, of het kijken naar een video. Om ervoor te zorgen dat jouw doel bereikt wordt, moet je dus eerst zeker weten waar je je op gaat richten.

78% van de CEO’s is ervan overtuigd dat unieke content de toekomst van marketing is.

You can’t have it both ways, dus zorg dat het voor de bezoeker direct duidelijk is wat er te halen valt, of wat er verwacht wordt. Helaas is het zo dat het gemiddelde concentratievermogen van een bezoeker slechts enkele seconden is, dus als er teveel gelezen moet worden voordat ze weten of het is wat ze zochten, haken ze af.

2 bijkomende gratis voordelen (geen extra investering nodig)

  • 1. Extra exposure door socials. Jouw content kan online gedeeld worden op social media. Andere bedrijven zien het voorbij komen, of potentiële klanten. Allemaal nieuwe leads zónder ervoor te betalen. Helemaal als je bedenkt dat 31% van het verkeer tegenwoordig van social media komt.
Instagram
LinkedIn
WhatsApp

Afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt kun je de content gaan verspreiden. Zorg dat je altijd een strategie hierachter hangt, anders gaat jouw content direct weer verloren.

Wist je trouwens dat het vertalen van jouw website en content een uitstekend idee is? Een meertalige website leidt namelijk onder andere tot een nóg betere vindbaarheid.

  • 2. Word gezien als autoriteit op jouw vakgebied. Content is enorm waardevol. Niet alleen voor jou om klanten te informeren en over te laten gaan tot conversie, maar ook voor andere bedrijven of partners. Met het schrijven of maken van content kun jij namelijk aan iedereen laten zien dat jij alle kennis en vaardigheden in huis hebt. Be the boss!

Voordeel 2: 

15 blogs per maand, genereren tot 5 keer meer verkeer

ROI verhogen

We houden van continuïteit. Of het nou gaat om het uiterlijk van een website, of om de schrijfstijl, we willen allemaal ons favoriete merk kunnen herkennen. Denk maar aan de posts op Facebook van Bol.com. Alleen al door de lay-out weet je dat zij het zijn, zonder dat je de tekst nog maar hebt gelezen. Dat brengt ons bij het volgende punt dat heel belangrijk is:

Haal diep adem, want die heb je nodig

Content marketing is niet geschikt als je gaat voor quick and dirty, maar het levert je veel meer op als je een lange adem hebt. Content marketing zorgt ervoor dat je klanten aan je merk bindt, maar dat kost tijd.

Je moet regelmatig met de bezoeker in contact blijven komen en in beeld blijven. Dat betekent veel tijd investeren, maar zodra je kunt gaan oogsten zul je zien waarom we zeggen dat je vol moet houden.

En niet alleen wij trouwens. Uit onderzoek van het Britse bureau Waggener Edstrom is namelijk gebleken dat content marketing rendement oplevert (en niet zomaar iets). De volgende resultaten kwamen naar voren:

  • Dankzij content marketing is het verkeer naar de website met 81% toegenomen
  • Bij 61% heeft het geleid tot een stijging van potentiële klanten
  • Nog eens 39% ziet het aantal paginaweergaves stijgen

Met een minimale investering kun jij dus al MAXIMAAL de vruchten plukken! Het enige wat je hoeft te investeren is tijd. En ook al zijn we allemaal altijd druk, tijd wil en kun je echt maken als je inziet wat het voor jou kan betekenen.

Voordeel 3: 

Bouw een band op met klanten en zorg voor trouwe terugkomers

Trust is the most powerful weapon that an organization has -- it's what separates your brand from your closest competitor
Brian HughesCEO of Integrity Marketing & Consulting
Website vertrouwen verhogen

It’s all about the relationship. Heus. Klanten willen het gevoel hebben dat ze niet een klantnummer zijn, maar dat je ze persoonlijk kent. Het is dan ook MEGA belangrijk dat je werkt aan een persoonlijke band met jouw klant. Hoe je dat doet via schermen? Simpel. Luister naar de klant, reageer op (alle) reacties en ga de dialoog aan. Heb je een relatief jong merk, gebruik dan ook humor. Zoek naar wat jij en jouw klant gemeen hebben en breid dat verder uit.

Een klant heeft gemiddeld 9 keer contact gehad met een merk voor hij/zij overgaat tot een aankoop. 

Hoe fantastischer ieder moment is, des te eerder jij jouw lead klant kunt noemen.

Content marketing is net zo goed sales (maar dan zonder koude acquisitie)

We kopen niets omdat we het echt nodig hebben, we kopen met emotie. (Any Wolf of Wall Street fans?!) Ga maar voor jezelf eens na. Wanneer je aan het winkelen bent omdat je zoekt naar bijvoorbeeld een jas, kijk je niet alleen naar het prijskaartje of de stof. Het gaat erom hoe jij je erin voelt.

Je kan een simpele nette jas kopen van €50,- die prima zit en voldoet aan jouw wensen. Maar die ene jas in de etalage waarop staat dat dat dé jas is die Gabriel Macht (Harvey Specter uit Suits, amen) heeft gedragen, dan ineens zijn we bereid meer dan het dubbele te betalen. De kwaliteit is even goed en hij functioneert naar behoren, maar het gaat om het gevoel.

Hoe je emoties over kunt brengen met content

Met content marketing kun je perfect op de zintuigen van bezoekers inspelen. Een klein voorbeeldje:

“Ik dronk koffie op het station.” Zie je het voor je? Mua, niet echt he. Oké, nu anders geformuleerd:

“Met de ochtendkrant onder mijn arm geklemd liep ik het station op. Ik trok mijn kraag nog even goed op tegen de gure wind en warmde ondertussen mijn handen aan een hete kop dampende koffie. De lucht van versgemalen koffiebonen waande mij even in een ontspannen wereld terwijl op de achtergrond de bel klonk van de slagbomen die naar beneden gingen.”

Je kan het bijna voelen en ruiken! Ineens gaat het niet meer om de koffie, maar om het gevoel van vertrouwdheid en bekendheid.

Met content marketing heb je uitgebreid de mogelijkheid om in te spelen op het gevoel van jouw bezoeker. Test het zelf maar eens uit!

#1. 70% van de websitebezoekers leert een bedrijf liever kennen via een artikel dan door reclame.

#2. 90% van de consumenten vindt unieke content waardevol.

#3. Blogs geven tot 97% meer geïndexeerde links, wat ervoor zorgt dat je organisch enorm stijgt in posities.

Jouw content staat gelijk aan hoe jij je als bedrijf wil uitstralen naar de klant. Blogs of een andere manier van content is de ideale manier om niet alleen nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om een vaste relatie op te bouwen met de huidige klantendatabase.

Voordeel 4: 

Een effectieve blog leidt tot wel 97% meer leads

Conversie verhoging

Blogs, of andere vormen van content, zorgen ervoor dat je gevonden kunt worden. Gebruik de juist zoekwoorden, plaats ze op de juiste plekken en mettertijd zal je hoger komen in Google.

Dat de organische resultaten omhoog gaan, betekent niet dat je daarom kunt stoppen. Zoals eerder gezegd draait het om continuïteit. Het voordeel is dat wanneer je eenmaal die stoomtrein op gang krijgt en je met enkele blogs beter rankt, andere pagina’s daarop mee kunnen liften. Win-win!

Creabea types opgelet!

Content bedenken en maken doe je niet wanneer je moe bent of net wakker (tenzij je een earlybird-geval bent). Als je echt met een uniek idee wil komen moet je in je creatieve bubbel komen.

Zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt, wat lekkers, pen en papier en kleurpotloden (nee dat is niet kinderachtig). Al die attributen prikkelen je brein namelijk, zodat jij out of the box kunt denken!

Bedenk een nieuwe campagne, teken het uit en ga het verder uitwerken op de computer. Als de strategie goed is, zul je zien wat een impact jouw content gaat opleveren.

Zet het weg op de juiste kanalen, en met de juiste titels zul jij zien dat je het aantal leads bijna niet meer aankan!

Voordeel 5: 

Kom hoger in Google door uitstekende vindbaarheid

Verbeterde zichtbaarheid

Uitstekende vindbaarheid? Dan bedoelen we natuurlijk SEO! Search Engine Optimalization is een gratis manier om hoger in Google te komen in tegenstelling tot SEA. Die posities kun je namelijk gedeeltelijk kopen (je moet ook een goede kwaliteit van advertentie kunnen leveren).

Blogs zijn een perfect voorbeeld van hoe je door middel van content hoger in Google kunt komen. Door het toepassen van de juiste zoekwoorden kun je namelijk ranken op woorden waar jouw potentiële bezoekers op zoeken. Als ze dan op jouw blog stuiten heb je de mogelijkheid ze te laten converteren, als je tekst maar sterk genoeg is!

SEO hangt overigens bij lange na niet alleen af van de content, maar het is wel een onderdeel!

Rank hoger en versla de concurrentie

Wees de concurrenten altijd een stap voor. Ben je iets interessants tegengekomen, of heb je een vernieuwend idee? Schrijf het dan meteen op, of ga er meteen mee aan de slag. In de digitale wereld gaat het namelijk allemaal zó ontzettend snel, dat anders jouw concurrenten ermee vandoor gaan.

Is er dus nieuws? Haak er meteen op in met jouw (objectieve) mening! Wees altijd in beeld met nieuws op jouw gebied en consumenten gaan jou mettertijd zien als de expert. Opnieuw moet je hier weer een lange  adem hebben, want dat vertrouwen win je niet zomaar. Just hang on!

Voordeel 6:

70% geeft aan liever een artikel te lezen dan reclame te zien

Icoon zoekwoordenonderzoek - Digital Dinosaurs

We weten nu dat consumenten je liever leren kennen door een artikel van jou te lezen, dan dat ze kijken naar reclame. De verklaring hiervoor is vrij simpel. Bekend met Push and Pull?

Het kijken van reclame is hele duidelijk Push. Je hebt namelijk niet de keus of dat je wil kijken. Denk aan de video’s die je verplicht moet kijken voor je jouw filmpje op YouTube kunt kijken. Ken jij iemand die de gehele reclame kijkt in plaats van zodra het kan op de ‘overslaan’ knop klikt? Nee, wij ook niet.

Content die jij creëert kun je daarentegen wegzetten als Pull content. Dat wil zeggen dat je consumenten kunt aantrekken wanneer zij zelf op zoek zijn. Door SEO in een blog in te zetten kom jij op een organische manier naar boven. Als de consument jouw link uitkiest tussen alle anderen, dan heb je het begrepen!

In 3 simpele stappen naar sterke content marketing

1. Bepaal je strategie

Geen strategie hebben is net zoiets als rondrennen als een kip zonder kop. Je kan wel heel hard rennen, maar als je geen idee hebt waarnaartoe, dan kom je natuurlijk nergens.

Zorg dat je weet waar je wil komen, zodat je gericht een routeplan kunt maken!

Branding & strategie - Digital Dinosaurs

2. Creëer de passende content

Wat gaat het worden? Video, tekst, beeld, geluid, vlog, blog?! Zoveel mogelijkheden. Een combinatie is altijd verstandig, want jouw doelgroep zal niet maar op 1 manier benaderd willen worden.

Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, er zijn heel veel onderzoeken die je helpen met het bepalen waar je jouw doelgroep kunt vinden.

Derde stap market finder Google - Digital Dinosaurs

3. Voeg marketing toe aan de content

Nu komt het leukste (dat vinden wij als marketeers tenminste): marketing! Als je al het materiaal hebt dat nodig is voor het bereiken van jouw doelgroep, dan moet het nog juist weggezet worden.

De strategie is bepaald, dus nu kan het meten beginnen. Want vergeet nooit: meten is weten! Zorg dat je Google Analytics standaard open hebt staan en dat je alle bewegingen kunt volgen. Testen, optimaliseren, testen en optimaliseren!

Content kalender social media - Digital Dinosaurs

Nu is het jouw beurt

Nu ben je er klaar voor! Je weet hoe content marketing werkt, hoe je moet beginnen én hoe je vooral bezig kunt blijven!

Nu horen wij graag hoe jij erover denkt.

Wat is jouw ervaring met content marketing en wat vind jij een perfect voorbeeld? Wij zijn heel benieuwd naar hoe jij deze uitdaging aangrijpt en wat jouw strategie daarachter is.

Er is altijd verbetering mogelijk, dat weten wij als de besten! Heb jij al te gekke content, maar krijg je niet de respons die je hoopt? Neem dan even contact op met onze kudde, want wij weten daar wel raad mee!

Instagram
Deel het bericht meertalige website - Digital DInosaurs
Volgend bericht
Wat we kunnen leren van Donald Trump (en wat vooral niet)
Vorig bericht
Alle bewezen voordelen van een meertalige website (2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu