Als je serieus bent over het scoren van sales en conversies, dan MOET je een internationale of meertalige website hebben.
“Waarom is een meertalige website handig?”
Verschillende onderzoeken tonen aan dat het gebruik van een meertalige website kan leiden tot een verhoging in conversies van wel 95%.
Door de voortdurende internationalisering wordt het gebruik van een meertalige site ook steeds belangrijker. Traditionele grenzen vervagen en buitenlandse bezoekers zullen jouw site ook steeds makkelijker weten te vinden.
In het artikel van vandaag leer je alles over de voordelen van een meertalige site. Let’s do this. RAWR!
1: Bereik een veel grotere doelgroep (4 miljard potentiële bezoekers)
Volgens Internet World Stats zijn er begin 2020 wereldwijd meer dan 4 miljard mensen (4.574.150.134 om precies te zijn!), met toegang tot het internet.
De 3 wereldtalen domineren vanzelfsprekend het internetlandschap. Zo spreken 1 miljard gebruikers Engels, zijn er 780 miljoen mensen die Chinees spreken en is Spaans voor 320 miljoen gebruikers de voertaal.
Nederlands bevindt zich onderaan de lijst met slechts 16 miljoen gebruikers, goed voor 0,5% van het totaal.
Deze cijfers onderstrepen meteen de noodzaak en potentiële mogelijkheden van een meertalige website. Zo geeft de toevoeging van bijvoorbeeld een Engelse vertaling jou (afhankelijk van jouw product of dienst), toegang tot 1 miljard (!) nieuwe klanten.
2 bijkomende gratis voordelen (geen extra investering nodig)
De kans dat Nederlandse content buiten Nederland wordt gedeeld is uitzonderlijk klein. Engelse content heeft daarentegen de potentie om de hele wereld over te gaan. Meer shares, meer likes, meer retweets, meer mentions en meer (back)links.
We weten dat Google ervan houdt, dus waarom jij niet? It’s time to start translating and letting the world know you exist!
- 2. Verkrijg internationale status en allure. Een meertalige website wekt de impressie dat je een globale speler bent met verstand van zaken. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat consumenten een merk als superieur beschouwen wanneer het een internationaal merk is of wereldwijd opereert.
Maak gebruik van deze vooroordelen om via je meertalige site een sterkere (internationale) merknaam op te bouwen en meer conversies te scoren!
Uit onderzoek van Common Sense Advisory is daarnaast het volgende gebleken:
- Fortune 500 bedrijven die de vertaalinvestering doorvoerden, hadden 150% meer kans om een stijging in de totale omzet te zien (dit ten opzichte van de competitie die de vertaalslag niet maakte).
- Fortune 500 bedrijven die de website vertaalde om hiermee bestaande klanten te behouden en beter met ze te communiceren, lieten een sensationele stijging van maar liefst 260% zien aangaande de kans op hogere nettowinsten.
Een meertalige website is dus een betrouwbaar conversiekanon met een absurd laag prijskaartje. Deze mooie eigenschap is ook de reden dat wij dit voordeel in onze top 5 moesten hebben. Maak nu dus snel zelf die vertaalslag and let the world hear your roar!
3. Verbeter het vertrouwen in je site met 52,4%
Vertrouwen is een core factor van iedere converterende website. Een overweldigende 83% van bezoekers zou bijvoorbeeld een bedrijf aanbevelen dat zij vertrouwen.
Ervaren bezoekers jouw site als onbetrouwbaar? Los dit snel op! Dit kan namelijk hele nare gevolgen hebben:
- De afgehaakte bezoeker zal de website niet aanbevelen waardoor je potentiële nieuwe klanten misloopt.
- Een erg onbetrouwbare website kan zelfs tot gevolg hebben dat afgehaakte bezoekers mensen vooraf waarschuwen voor jouw site.
- Een onbetrouwbare site heeft vaak (hele) hoge bouncerates. Een sterke indicatie voor Google dat jouw site onbetrouwbaar is. Je zult hierdoor (veel) lager in de zoekresultaten verschijnen en veel bezoekers mislopen. OUCH!
Hoe een meertalige website vertrouwen kweekt (en conversies scoort)
Uit onderzoek blijkt dat een meertalige website verbazingwekkend goed kan werken in het verkrijgen van het o zo belangrijke consumentenvertrouwen.
4. Stijging in conversies (tot wel 95%)
Verhoog het aantal conversies dat je scoort met je website per direct door het vertalen van zowel je website als de betaalde zoekadvertenties (AdWords advertenties). Meerdere testen van het gecertificeerde NMPI lieten zien dat:
- Conversies een stijging van 20% realiseerden wanneer landingspagina’s en AdWords advertenties waren vertaald.
- Conversies een ongelofelijke stijging van 70% tot 95% realiseerden wanneer zowel de betaalde zoekresultaten als de gehele site waren vertaald.
Naast het vertalen van de website en de betaalde advertenties loont het ook zeker om rekening te houden met kleine culturele verschillen in taal.
Kleine taalvariaties, grote conversieverschillen
Ondanks het feit dat Engels een wereldtaal is, zijn er veel kleine taalverschillen te ontdekken tussen bijvoorbeeld Amerikaans en Brits Engels (color vs. colour).
Een hele originele en gelokaliseerde vertaling kan jou een leuke extra conversiestijging opleveren. Zo is gebleken dat conversieratio’s met 25% stegen onder Amerikaanse bezoekers toen Brits-Engelse woorden zoals ‘autumn’ en ‘specialise’ werden omgezet naar de Amerikaanse varianten ‘fall’ en ‘ specialize’.
Zo blijkt maar weer dat oog voor (kleine) culturele taalvariaties kunnen leiden tot grote (financiële) verschillen.
5. Vergoot de zichtbaarheid in zoekmachines (SEO boost) en versla de concurrentie
Wacht, zei iemand SEO boost? Als in een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten? Yes! Een meertalige website boost jouw zichtbaarheid in de search engine result pages (SERP’s) namelijk aanzienlijk.
Wanneer jij jouw website met medium/long-tail zoekwoorden optimaliseert voor gelokaliseerde doelgroepen (bijvoorbeeld Duitsland, Rusland, China, Colombia etc.), dan resulteert dit in een stijging van de positie in de zoekresultaten voor de betreffende landen.
Bereik meer dan 16 miljoen Nederlanders en ga internationaal. BONUS! Jouw Nederlandse versie van de website zal ook beter scoren als de andere taalversies worden geïndexeerd.
Je verandert immers van een lokaal bedrijf in een internationale speler en verkrijgt meer autoriteit – zoekmachines love it.
De verschillende zoekmachines waar jij rekening mee moet houden
Rank hoger en versla de concurrentie
Focust jouw competitie zich alleen op de Nederlandse markt of ben je werkzaam in een bepaalde niche? Scoor dan direct een competitief voordeel door het vertalen van jouw website. Wacht hier niet te lang mee.
Steeds meer bedrijven zien de noodzaak van een meertalige website in. Je moet dus nu schakelen om de competitie voor te blijven. Doe je dit niet, dan loop je zelfs het risico om lokale conversies mis te lopen en zul je extra moeten concurreren met internationale merken die zich beter weten te lokaliseren.
Speciaal voor ondernemers die nog niet weten welke internationale markt zij het best kunnen targeten, heeft Google de Market Finder tool ontwikkeld.
In 3 simpele stappen helpt Google jou met het vinden van jouw internationale afzetmarkten
1. Beste afzetmarkten.
Market finder geeft aanbevelingen van de beste nieuwe afzetmarkten aan de hand van gedetailleerde marktinzichten. Zo krijg je inzichten in het maandelijkse zoekvolume, het gemiddelde AdWords bod, hoe gemakkelijk het is om te ondernemen en hoe hoog het besteedbaar inkomen in de markt is.
2. Bereid jezelf voor op de internationale stap
Als je weet welke markt je wilt targeten, helpt Market Finder je met zaken zoals lokalisatie, internationale betalingen en logistiek. Op deze manier begin je met een goede voorbereiding aan je internationale avontuur.
3. Bereik je nieuwe klanten
Ieder succesvol internationaal bedrijf heeft een waterdicht marketingplan nodig. In stap 3 krijg jij inzichten in zaken zoals de beste taal om in te adverteren, welke apparaten de consumenten gebruiken en hoe je ze het beste kunt bereiken. Een goede vertaling van jouw website ligt hieraan ten grondslag!
Phew! Er is ONGELOFELIJK veel werk gaan zitten in het schrijven van dit artikel. Wij hopen dat je er van hebt genoten en er iets van hebt opgestoken.
Nu horen wij graag hoe jij erover denkt.
- Wat is het #1 voordeel dat jou heeft overtuigd om een meertalige website te nemen?
- Ook zijn wij benieuwd om te horen welke nieuwe markten jouw bedrijf gaat targeten en hoe wij hierin kunnen assisteren.
- Een goed zoekwoordenonderzoek is bijvoorbeeld onmisbaar voor het adequaat vertalen van een website. Ook is het noodzakelijk dat de teksten SEO-vriendelijk worden opgesteld om de zichtbaarheid in de zoekresultaten verder te verhogen.
Kortom, er is nog voldoende werk en de winkel en wij bijten ons er graag in vast. Graag horen wij in de comments hoe jij de internationalisering te lijf gaat en of je nog op/aanvulling hebt voor het artikel!